‘Nieuwe’ marketing: maak jij het verschil?

Nieuwe marketing maakt het verschil“One person can make a difference and everyone should try” – J.F. Kennedy

Kun jij het allemaal nog volgen en bijhouden, marketing anno nu? De ene technologie is nog niet uitontwikkeld, of de volgende staat alweer voor de deur. Had je tot een paar jaar geleden nog nooit van 3D printers gehoord, worden ze nu al gebruikt om complete grachtenpanden mee te printen, om het dichtbij mijn ‘eigen branche’ de bouw te houden. Ben je als moderne marketeer eindelijk net lekker op dreef met contentmarketing, ‘moet’ je je alweer volop focussen op ‘nieuwe marketing’ met o.a. big data en marketing automation. We leven ons leven in een hoge versnelling. Vraag jij je ook wel eens wanhopig af waar je de tijd vandaan moet halen om die voortdenderende TGV in hemelsnaam in te halen?

Misschien vind je het zelfs allemaal onzin en houd je het lekker bij hoe het was. Lekker eigenwijs als tegengeluid. Of omdat je gewoon niet weet waar te beginnen of gewoon echt niet van veranderingen houdt. Hoe voorkom je dat je van links naar rechts gaat en daarmee de focus verliest? Hoe blijf je speler, in plaats van dat je speelbal wordt? Geen nood, de oplossing is binnen handbereik. Omdat jij bent wie je bent!

Alles wat aandacht krijgt groeit

De constante factor in het geheel is namelijk de mens. Die (zij het soms met weerstand en tegenzin) mee verandert en mee beweegt met de soms hoge golven. In marketingland, maar ook daarbuiten. Hoe hoog is mede afhankelijk van de branche waarin hij of zij opereert. Budgetten staan door de crisis onder druk en resultaten dienen ‘nu nu nu’ behaald te worden. Wat nou: eerst zaaien en dan oogsten? Korte termijn winst, dat is wat we willen! Maar helaas hebben we het soms ook gewoon keihard nodig, om te kunnen oogsten als de gewassen wél volgroeid zijn. Gelukkig is de mens nog steeds degene die het verschil maakt. Die projecten aanzwengelt, met behulp van de nieuwste technologieën, maar ze ook succesvol afrondt. Dat is nauwelijks veranderd. Gelukkig maar. Ook fijn is dat we steeds vaker beseffen dat je waar dan ook, B2C en B2B, zakendoet met ménsen. Human to human. Hoogste tijd om daar wat meer aandacht aan te besteden. Wie weet is inbound marketing daarvoor de ideale oplossing. Zet je kennis ‘perfect vindbaar’ online zonder je klant te storen en je wordt ‘vanzelf’ gevonden. Dan heb je tijd over om te luisteren naar de mens achter de klant en wie weet zelfs om je te verdiepen in customer journeys, buyer personas, gamification, lead nurturing

Je persoonlijkheid als aanjager voor duurzame winst

Storytelling al dan niet in combinatie met rootsbranding (dankjewel Edwin Vlems voor deze mooie term) is hot! Niet voor niks, want in deze snelle onzekere tijden, heb je behoefte aan echtheid en iets dat vertrouwd is. Als je je klant kunt vertellen waar je vandaan komt en vooral waarom je doet wat je doet en waar je naartoe wilt, krijgt je bedrijf automatisch een ziel. Dat is vaak geen eenvoudige exercitie, maar wel een die je dichter bij jezelf brengt en als ‘vanzelf’ duurzame meerwaarde oplevert en hopelijk duurzame winst. Natuurlijk alleen als het niet door de marketingafdeling bedacht wordt, maar als je dit samen onderzoekt. Vanuit alle gelederen van je bedrijf en niet alleen ‘top down’. Het is iets dat van jou en jullie is en dat niemand anders heeft op die manier. Structuur is te kopiëren, bij cultuur wordt dat een stuk lastiger. Die bedenk je niet, die is er, soms al decennia lang. En sturen op een cultuurverandering kan, maar heeft tijd nodig. Cultuur is je DNA, het zijn je genen, de rode draad in je bestaan. Dus als je jouw persoonlijke verhaal deelt met relevantie voor je klant, kruip je automatisch in zijn  hoofd, of hij wil of niet. Om later bij een zakelijke beslissing hopelijk ‘on top of mind’ te komen, waardoor jij de voorzet kunt verzilveren.

Een 80-jarige rode draad

Toen ik op zoek ging naar de roots van Limburgia Utiliteitsdeuren, om te zien of de drijfveren van vroeger overeenkwamen met die van nu kwam ik er gelukkig al vrij snel achter, dat er eigenlijk heel weinig veranderd is in méér dan 80 jaar. Het afgelopen jaar hebben we afscheid genomen van een paar krasse knarren, die bij ons hun pensioengerechtigde leeftijd royaal overschreden hebben. Om deze schat aan ‘wortels’ veilig te stellen ging ik terug in de tijd met ze. Om erachter te komen dat we ondanks deze megasnelle tijden, al méér dan 80 jaar en miljoenen deuren verder de klant nog steeds op nummer één zetten. Omdat we ons daar prettig bij voelen en omdat we dat logisch vinden. Marketing anno nu blijkt bij ons gelukkig nog steeds dezelfde rol te hebben als sinds het ontstaan na de industriële revolutie. Iets met vraag en aanbod bij elkaar brengen en voldoen aan behoeften van klanten. Helemaal niet ingewikkeld dus. Eigenlijk oersimpel. En duidelijk. Oké, op sommige momenten was dat niet zo. Soms ging er iemand vooral voor snelle winst. Toevallig ook de dipjes in het succes van de organisatie? Wie weet een onderwerp voor een latere blog.

nieuwe marketing maakt het verschilSpeler of speelbal?

Die duidelijkheid dat is ook waar behoefte aan is, merk ik dagelijks om me heen. Bij medewerkers, bij klanten, bij iedereen. Als je weet waarom je doet wat je doet, heb je al de helft gewonnen. Dan weet je waar je iedere morgen je bed voor uitkomt en hoef je jezelf niet thuis te laten als je naar je werk gaat. Dan kun je je aanpassen aan de doelen die je je als bedrijf gesteld hebt. Of niet, want je hebt altijd een keuze. Hopelijk zorgt die duidelijkheid er ook voor, dat je met passie je dagen kunt vullen. Het maakt niet uit wat je doet, als je weet waar je aan bijdraagt, zorgt dat sneller voor een stukje trots. Je maakt deel uit van het geheel en je  bent een onmisbare schakel. Je maakt hiermee als mens dus het verschil.
Natuurlijk is het goed om alle nieuwe ontwikkelingen op de voet te volgen. Om bij te blijven en liever nog voorop te lopen. Om nieuwe technologieën of strategieën te verkennen en als ze bij je passen, ze te omarmen. Maar laat ze je helpen, je dienen. Zodat je ervoor zorgt dat jij aan zet blijft en het verschil blijft maken. Het is gemakkelijker om 100 kleine dingen te vinden die je dagelijks kunt verbeteren, in plaats van te jagen op 1 grote klapper, vertelde prof. Steven van Belleghem me laatst. Ik geloof dat en het zit in hele kleine dingen. In klantgerichtheid: door die glimlach als je de telefoon opneemt of dóór te vragen als je klant een niet voor de hand liggende vraag stelt. Of je kennis en ervaring (online) te delen in blogvorm, als onderdeel van je contentmarketingstrategie met bescheiden inbound marketing als gekozen invalshoek. Maar hoe zie jij marketing anno nu? Ben je speler of voel jij je een speelbal? Ga je mee naar het volgende station of blijf je achter op het vorige perron? De keuze is aan jou, want die keuze heb je altijd. Nog niet zo lang geleden stond ik op datzelfde punt. Vind je het lastig om te kiezen? Laat het me weten, ik inspireer en help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *