Kan cold calling werken in de online marketing wereld?

“Ik ben het niet met je eens Edwin, cold calling werkt bij ons nog steeds. Maar we bellen niet zomaar bedrijven, we hebben zogenaamde ‘wensklanten’ op het gebied van marketing & creatie waar we graag voor willen werken. En daar doen we dan ook ons best voor.” Jeroen van der Horst is stellig. Hij begrijpt het belang wel van kennis delen en vindt dat hij en zijn collega’s van Proshore dat meer zouden moeten doen, maar wil toch wel graag kunnen kiezen: “We krijgen hier wel eens van die aanvragen van bedrijven of we een website voor ze willen bouwen, maar dat is eigenlijk niet waar we naar op zoek zijn.” Jeroen weet precies wat hij wil, dat is duidelijk. En hij brengt me ook aan het twijfelen: misschien is cold calling nog wel mogelijk, bijvoorbeeld als de persoon aan de andere kant van de lijn duidelijk voelt dat je het meent.
jeroen van proshoreMijn argument ‘als je klanten benadert willen ze alleen korting’ veegt Jeroen ook zo van tafel. “De gesprekken die ik voer met bedrijven die ik benaderd heb gaan bijna nooit over de prijs, dat hangt natuurlijk af van hoe je het gesprek voert.” Jeroen heeft passie voor zijn bedrijf merk ik. Hij moet erg wennen aan het idee dat hij kennis moet gaan delen om klanten naar zich toe te trekken. En dat terwijl er in zijn bedrijf verschillende voorbeelden zijn waar het al gebeurt. Maar daarvoor moeten we naar Nepal.

Verbreed je horizon

“Bij onze collega’s in Nepal, die met ons de ‘new media’ ontwikkelen, zijn er al enkele die zich online duidelijk profileren. En dat heeft toch effect.” Bij Proshore wordt het uitvoerende werk door collega’s in Nepal gedaan. Niet alleen vanwege de lagere kosten, er zit in het land veel IT-talent. De collega’s in Nepal ontwikkelen websites, webshops en apps voor de klanten van Proshore in Nederland. En sommige van hen profileren zich online, zij het vooral over wat hen buiten het werk bezig houdt: “Vanuit onze slogan ‘Expand your Business Horizon’ laten enkele collega’s in Nepal online zien wat hun horizon verbreedt, en daar komen ook weer reacties op”. Ze merken dat ze zelf bij het aannemen van hun Nepalese medewerkers tegenwoordig op een andere manier screenen: “In het begin legden we de focus vooral op hun technische kennis, nu kijken we ook wat voor types het zijn”. Het heeft ook alles te maken met de beweging die het bedrijf aan het maken is. En dat komt weer voort uit de beweging die de belangrijkste klanten van Jeroen maken: marketingbureaus. Want die zitten niet stil.

May The Mesh be with you

“De marketingbureaus die we als klant hebben deden vroeger alles zelf. Nu richten ze zich vooral op strategie, concepten en creatie, en zoeken ze partners voor het uitvoerende werk. Gelukkig maar want dat vind ik het leukste werk: zorgen dat de ideeën van mijn klant werkelijkheid worden.” Jeroen vindt die ‘klik’ met zijn wensklanten ook erg belangrijk: “Onze manier van samenwerken moet goed bij ze passen.” Zo werken Jeroen en zijn collega’s ook met een netwerk van professionals waar ze, net als bij het concept van ‘The Mesh’ van Seats2Meet, in wisselende samenstellingen klussen mee doen. “Vaak is een app of een Facebook-campagne de vraag waar ze bij ons mee binnenkomen, maar vervolgens wil ik toch graag alle technische realisatie van hun concepten gaan doen. “Meestal beginnen we voor een klant met een klein projectje dat we snel concreet kunnen maken. En zodra bewezen is dat dat werkt groeit de relatie meestal uit.”

Jeroen en zijn collega’s bij Proshore hebben de ervaring dus in huis, maar zijn zelf nog huiverig als het gaat om blogs schrijven. “Het grappige is, bij mijn vorige werkgever was het eigenlijk een beetje mijn schuld dat iedereen elke maand een blog moest schrijven. Maar dat werkt niet als het zo gedwongen is”. Ik hoop dat dit interview de start wordt van een ‘nieuwe openheid’ bij Proshore. Want het valt me op dat er nog veel te vertellen valt, en dat het bedrijf een enorme magneetkracht verborgen houdt. Dat zullen we binnenkort dan wel gaan voelen.

2 gedachten over “Kan cold calling werken in de online marketing wereld?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *