Onderwijskloof in marketing: “Een passende stage-opdracht”

“Eigenlijk Nathalie Fensvind ik dat je bij je stage iets heel nieuws moet leren. Dat is geen eis vanuit school hoor, dat vind ik gewoon. En daar is deze stage natuurlijk perfect voor.” Nathalie Fens is studente bij de Avans Hogeschool, en sinds enkele weken loopt ze stage bij Inbound Industry, waar ze bezig is met ‘Inbound Event Marketing’. Een concreet doel van haar stage is een succesvolle uitvoering van de ‘Masterclass Inbound Marketing’ in juni. “Eigenlijk voldeed Inbound Industry als stageplaats niet aan de eisen, maar ik heb ze bij Avans ervan weten te overtuigen dat dit een waardevolle stage kan zijn. Ze stonden er gelukkig voor open.” En tot nu toe vindt ze het ook leerzaam.

Onderwijskloof en ondernemerschap?

“Via een andere student kwam ik bij de oprichters van ‘Inbound Industry’ terecht, ik hoorde dat ze een stageplaats hadden. En na een eerste gesprek was ik enthousiast en begon me in inbound marketing te verdiepen.” En kun je je opdracht toelichten? “Mijn opdracht is het bekijken hoe inbound industry haar community kan versterken en op een ‘inbound’ manier mensen naar de Masterclass ‘Inbound Marketing’ in juni kan trekken.” En wat heb je al gedaan? “Tot nu toe heb ik vooral desk research gedaan naar inbound marketing, event marketing en community marketing. Door interviews met experts te houden hoop ik de komende tijd er méér van te leren en wat de theorie in de praktijk doet.” Een leerzame stage lijkt me, zeker gezien haar opleiding.
“Ik studeer Small Business en Retail Management bij Avans in Den Bosch. Ik wist na de middelbare school niet wat ik precies wilde doen, maar omdat deze opleiding breed is ben ik hem gaan volgen. En uiteindelijk is hij goed bevallen.” Wat spreekt je vooral aan? “We leren onder andere over ondernemerschap. Het idee van een eigen bedrijf lijkt me leuk, dat is ook onderdeel van de studie. Een eigen bedrijf betekent namelijk dat je eigen keuzes kunt maken en alles helemaal kunt aanpakken zoals jij wilt.” En wat de vakken betreft? “Ik vond marketing altijd wel het leukste vak, om te weten wat er dit moment in de markt aan de hand is en hoe je daar als bedrijf op in kunt spelen. Ik heb verschillende marketingplannen geschreven, dan kun je laten zien hoe dingen anders kunnen. Ik heb voor een retailketen ook wel eens een plan geschreven, en ik zie nu dat ze er ook echt iets mee doen. Dat vind ik leuk.” Nathalie is dus goed te spreken over haar opleiding, maar toch ziet ze verbeterpunten.

De onderwijskloof in praktijk

“Tijdens de opleiding dacht ik dat alle stof goed aan zou sluiten op de praktijk, alhoewel we weinig digitale marketing deden. Maar nu ik me verdiep in inbound marketing merk ik dat de onderwijskloof veel groter is dan ik dacht. We hebben nooit iets over het onderwerp gehad, alleen onderdelen ervan zoals social media.” En wat leer je daar dan over? “Er wordt verteld wat het is en wat je ermee kan, en over doelgroepen en op welke kanalen ze actief zijn. Je leert hoe je het als bedrijf in kunt zetten, waarbij de nadruk wel meer op ‘media’ ligt dan op ‘social’. Nog erg ‘outbound’ dus.” Wat kan er volgens jou beter dan? “Ik vind dat er op dit moment veel praktijkmensen op school zijn die les en gastcolleges geven, maar toch gaat het volgens mij niet snel genoeg. Volgens mij moeten ze nog meer praktijkvoorbeelden laten zien, omdat de theorie eigenlijk al heel oud is en niet altijd toepasbaar op het nu.” En ook wat betreft de filosofie achter ‘inbound marketing’ is Nathalie al helemaal om.
“Bij mijn opleiding heb ik geleerd dat outbound marketing helemaal ‘het’ is, maar nu zie ik wel in dat het aan het veranderen is. Ik vind nu dat alle bedrijven aan inbound marketing zouden moeten doen.” Alleen maar? “Ik denk dat je misschien nog wel een tijdje met outbound marketing moet blijven werken, anders is de verandering te groot. Voor bedrijven is het ook heel moeilijk om alles in één keer om te gooien.” Maar jij bent wel om? “Ja. Het lijkt me ook moeilijk om na deze ‘inbound’ stage weer terug naar school te moeten om te leren hoe je ‘outbound’ marketing moet doen, maar gelukkig hoeft dat niet: na mijn stage is de opleiding afgelopen.” En dan begint het serieuze stuk.

“Ik geniet nu nog graag van mijn studentenleven: uitgaan en feesten, ik ga graag naar festivals. Ik doe gewoon graag leuke dingen met vrienden.” En Nathalie is nieuwsgierig blijkbaar, want ze leert graag nieuwe dingen in haar stage. En dat zal bij deze stage vast wel lukken, want veel nieuwer dan ‘inbound marketing’ is er niet.

4 gedachten over “Onderwijskloof in marketing: “Een passende stage-opdracht””

    1. Dank je Erik, ik kan ook vele voorbeelden noemen. Zoals de marketingstudenten in de Masterclass die betalen (met veel korting hoor) om ‘s-avonds al bij te scholen. Want in outbound marketing geloven ze niet meer.

    1. Bedankt Chelsea. Er zijn inderdaad ontelbare voorbeelden. Ik hoorde laatst iemand die in een postdoctorale marketingopleiding zat, en waar de docent stil zat te luisteren naar de lessen die de praktijkmarketeers in de klas elkaar aan het leren waren. En daar betaal je dan tienduizenden euro’s voor, ze hadden het bij wijze van spreken ook bij de McDonalds kunnen organiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *