Wat als je blogs beperkte houdbaarheid hebben?

beautiful-15704_640“We zitten in de IT, Edwin, als wij een blog schrijven is hij vrij snel verouderd hoor.” Ik was even stil tijdens mijn Workshop Bloggen bij IT-opleiders LearnWise en Fast Lane, ik had net verteld dat blogs veel langer werken dan advertenties. Dat de meeste mensen die op mijn website landen via Google op een oude blog terecht zijn gekomen. Maar mijn blogs gaan niet over een nieuwe versie van Windows inderdaad. En dus moet je in ‘snelle sectoren’ als de IT iets extra’s doen. Een verslag van een workshop Bloggen in IT.

IT-blogs: snel verouderd?

Het is één van de voordelen van een blog vergeleken met een advertentie: een advertentie verliest haar kracht direct nadat deze geplaatst is, maar op blogs landen mensen via Google nog jaren. Bij Hubspot komt zelfs nog maar 3% van het bezoek via de voordeur, de homepage, de rest landt via Google en social media. En als ik voor MCB een blog over het bewerken van aluminium schrijf, is de inhoud daarvan nog jaren ‘actueel’. Maar als je schrijft over IT? Dan moet je wat vaker oude blogs opnieuw doorlopen, en deze updaten. Niet alleen voor de lezer, ook Google waardeert het als je oude blogs een opfrisbeurt geeft. Zelfs een kleine wijziging van de metatags is voor Google een trigger om je oude blog een nieuwe kans te geven.

Het was één van de onderwerpen tijdens de workshop, die werd gevolgd door een andere opdracht voor de aanwezigen: bedenk eens wat blogtitels. En daar kwamen opvallende titels voor IT-blogs uit, hieronder een bloemlezing met daarbij mijn tips:

  • ‘Internet of Things: waar liggen mijn kansen?’ Het is inderdaad slim om het keyword vooraan de titel te plaatsen, Google vindt dat een belangrijke plek. Dat is ook al jaren het ‘Economist-model’: eerst het onderwerp, dan een goed doordachte unieke titel.
  • ‘Value Incentive Program (VIP): wat is het en hoe doe ik daaraan mee?’ Ook deze titel begint met het keyword en verwijst met ‘ik’ direct naar de lezer, dat vergroot de leeskans. De titel zegt ook concreet wat de lezer kan verwachten, en wat belangrijk is: stel ze daarin niet teleur. Veel blogtitels bevatten een vraag die uiteindelijk niet beantwoord wordt, zo bouw je niet aan je ‘thought leadership’.
  • ‘Virtueel leren: het ei van Columbus of een kwelling?’ Een blogtitel die een snaar raakt -in dit geval bij mensen die virtueel leren een kwelling vinden- wordt niet alleen veel gelezen maar ook veel gedeeld. Mensen delen dan hun mening, en daarmee ook jouw blog, mooi meegenomen.
  • ‘Huren van een klaslokaal’ Bij veel regionale diensten als kappers of -hier- het huren van een ruimte is het belangrijk dat de naam van een plaats in de titel erbij zit. Mensen die zoeken, typen in de zoekopdracht er vaak de naam van een plaats bij (meestal de grote steden).
  • ‘Een opleidingsadvies geven, hoe doe je dat?’ In een blog met deze titel staat de lezer duidelijk centraal, en dat is iets dat veel bloggers nogal eens vergeten. Je mag jezelf best in een blog opvoeren als voorbeeld -dat is zelfs slim- maar de lezer moet centraal staan. Of zoals Edwin Schlossberg lang geleden zei: ” The skill of writing is to create a context in which other people can think.”
  • ‘Wat gebeurt er met een gebruiker als de telefoon weggehaald wordt en er met Lync gebeld gaat worden?’ Lange titels hebben soms praktische nadelen, in lijsten (b.v. bij Google) worden ze vaak afgebroken. Maar soms is het nodig of functioneel, de titel hierboven nodigt bijvoorbeeld wel uit tot lezen.
  • ‘Wat is onze aanpak?’ Het is goed dat je beschrijft hoe je je werk doet, dat blijkt veel mensen die in je geïnteresseerd zijn over de streep te trekken om je te benaderen voor een klus. Uitgewerkte klantcases doen het daarom ook goed, bedrijven als Hitma hebben er veel succes mee. Je blogtitel moet dan wel iets zeggen over je werkzaamheden, en wat de de voordelen daarvan zijn voor de potentiële klant.
  • ‘Omgaan met weerstand’ Te kort en te algemeen voor een titel natuurlijk, maar het is goed om ‘probleemonderwerpen’ te bespreken. Volgens content marketing goeroe Marcus Sheridan staan problemen zelfs in de top 5 van meest gezochte onderwerpen, dus mijd ze niet.
  • ‘Cisco-examen boeken in 6 stappen’ Alhoewel ik zelf allergisch ben voor lijstjes, blijken ze nog steeds goed te werken. De zogenaamde ‘listicle’ wordt al decennia in bladen gebruikt om lezers te trekken, en werkt blijkbaar nog steeds getuige het succes van ‘clickbait’-sites als Upworthy.
  • ‘LinkedIn voor IT-consultants’ Het is slim om bij het kiezen van een blog-onderwerp niet te gaan voor de massa, jouw blog over LinkedIn zal nooit bovenaan in Google terechtkomen. Maar met een focus op een doelgroep die groot genoeg is (zoals IT-consultants) kun je wel succes hebben.
  • ‘Hoe behaal ik mijn CCNA-certificering?’ De ‘hoe moet ik’-blog is erg populair, je helpt mensen en tegelijk bouw je aan je ‘thought leadership’. Er is echter veel weerstand bij experts als het gaat om het online delen van dit soort kennis, maar de insteek ‘ze moeten me maar bellen’ gaat niet meer op: iemand anders schrijft de blog dan wel. Er komt echter een dag dat het probleem van de lezer te complex is om op te lossen met de kennis in een blog, en dan ben jij de eerste die ze bellen.

Bloggen in de IT heeft dus een iets andere aanpak nodig dan in andere sectoren, maar grotendeels is de aanpak hetzelfde. Deel je kennis in blogs, en klanten komen op je af. Maar af en toe moet je de tijd nemen om nog eens door je oude blogs te lopen en ze te updaten. Google zal je belonen, maar waar het vooral om gaat: de lezer zal het waarderen. En dat is toch degene voor wie je het doet.

2 gedachten over “Wat als je blogs beperkte houdbaarheid hebben?”

  1. Edwin, dankjewel voor deze leuke en voor onze zeker interessante post over de houdbaarheid van blogposts in de IT. We doen er ons voordeel mee!

    Uit ervaring kan ik je vertellen dat er ook juist een kans ligt in die beperkte houdbaarheid. Wij schrijven ‘updates’ (jawel we zijn IT’ers) van oude blogposts die goed gescoord hebben of nog steeds goed scoren. En we maken dan een link in de oude post naar de nieuwe. Een soort content-recycling dus. We zien dat deze nieuwe update-blogposts veelal net zo goed gelezen worden als de oorspronkelijke ‘verouderde’ blogpost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *