Het succes van Inbound marketing

Voor mijn afstudeerstage bij Inbound Industry heb ik Raymond Manders geïnterviewd. Ik wilde graag meer weten over Inbound marketing voor mijn scriptie, omdat ik op dat moment er nogRaymond Manders - Inbound marketing niet zoveel van af wist en een stapje verder wilde dan alleen de theorie op internet.

Wie is Raymond?

Raymond is een bezig bijtje zoals hij zichzelf beschrijft. Hij is communicatieadviseur, marketeer, ontwerper, maar ook vader. Momenteel werkt hij bij EDIA. Dat is een IT-bedrijf gespecialiseerd in educatie technologie.

Doelgroep of volggroep?

Met Inbound marketing moet je niet te sterk doelgroep gericht gaan denken, vertelt Raymond. “Je hebt met mensen te maken. Een artikel kan mij aanspreken, maar het hoeft niet per se voor mij te zijn.” Ook vertelde Edwin Vlems mij laatst over volggroepen in plaats van doelgroepen. Klinkt logisch nu, maar dat is niet wat ik de afgelopen vier jaar tijdens mijn studie gehoord heb..

In contact

Maar hoe kan je die mensen dan bereiken?  “Waar hangt jouw mogelijke doelgroep rond? Welke kanalen, newsfeeds of vakspecifieke websites bekijken ze? En Twitter is heel belangrijk.” Maar je moet niet te breed gaan. “Je creëert een zevenkoppige draak, waar niet mee is om te gaan.” Als je iets bij wijze van spreken op twaalf kanalen post, krijg je veel reacties en ben je (mogelijk) niet in staat om daar op te reageren. “Terwijl je juist met Inbound marketing in contact wil komen, de discussie aan wil gaan en een connectie wil maken met mensen.”

Wegvluchten

Volgens Raymond is Inbound marketing momenteel heel trendy. “Zelfs consumenten hebben het in de gaten. Ze vluchten weg van geijkte kanalen waar ze gebombardeerd worden met onderbrekende reclame.” Zo vlucht ik zelf weg van de televisie en kijk naar Netflix. Die paar euro per maand heb ik er wel voor over om geen reclames meer te hoeven zien.

Content

Vaak wordt met Inbound marketing nog de plank mis geslagen, vertelt Raymond. “Sowieso worden de begrippen content en Inbound marketing nogal eens met elkaar verward. Bovendien wordt zo’n beetje alles wat enigszins redactioneel is content genoemd. Iedere advertentie met een beetje extra informatie wordt al snel als content marketing bestempeld. Dat is onzin.” Toch kunnen sommige traditionele marketinguitingen interessant zijn. Als ik bijvoorbeeld niet van het bestaan van een product afweet. Affiches voor kunst en cultuur sieren het straatbeeld en werken nog steeds heel goed. Het wordt alleen wel irritant als ik dat een half jaar lang drie keer per dag moet zien of horen. “We hoeven niet geheel met ‘traditionele’ marketing te stoppen, maar het kan minder en relevanter als je het mij vraagt.”

Het succes

“Het succes van Inbound marketing is onder andere sterk afhankelijk van de kwaliteit van je inhoud. Ook research is erg belangrijk. Je moet weten waar je het over hebt. Er wordt gezegd dat iedereen kan bloggen. Dat is ten dele waar. Ik vind veel blogs ronduit slecht. Onleesbaar, omdat ze slecht geschreven zijn en kwalitatief matig, omdat research en onderbouwing mist. Daar wordt naar mijn mening te weinig aandacht aan geschonken, waardoor er een berg aan slechte content ontstaat. Daar zit volgens mij niemand op te wachten.”

Vond je mijn blogs wel goed? “Absoluut. Ik dacht wel deze dame heeft potentie.” Dat is fijn om te horen. Nu kan ik met een gerust hart deze blog afsluiten.

Fotocredits: Sasha Kohlman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *