Yoga en inbound marketing: een logische combinatie

yoga inbound“Oh het is wel de bedoeling dat je je schoenen uitdoet voordat je in de kring gaat zitten. Lust je ook thee?” Het leek meteen allemaal erg cliché, bij mijn binnenkomst in deze Amsterdamse Yogaschool. Nee ik ging geen Yogales geven -of volgen-, maar viel in voor een docente die ernstig ziek was. Ik ging aankomende Yoga-leraren iets vertellen over marketing, en dat dat misschien haaks lijkt te staan op de principes achter Yoga. Ik wilde duidelijk maken dat dat haakse niet langer klopt, en dat ze in deze transparante tijden gelukkig niemand meer hoeven lastig te vallen of te onderbreken met reclame als ze straks klanten zoeken voor hun ‘Yogaschool’. En gaandeweg de ‘les’ besefte ik dat mijn eigen verhaal eigenlijk nog het meest zweverig was. Ik raad ROI-fielen dan ook niet aan om verder te lezen.

Yoga is zweverig?

“Ik ben al heel lang overal op zoek naar wie ik ben en wat ik wil, en nu kom jij op mijn pad. Toevallig had ik me enkele weken terug voorgenomen dat ik moest gaan bloggen, en nu vertel jij het me ook. Ik denk niet dat het toeval is.” Toeval of niet, het eerste wat in mij opkwam was ‘Waarom zoek je overal naar jezelf terwijl het antwoord gewoon in jezelf te vinden is? En dat deel je dan online.’ Best wel abstract eigenlijk, en dat was ook de vraag die ik kreeg: “Is dat niet erg zweverig?” Want blijkbaar is dat iets wat Yoga-beoefenaars niet fijn vinden, om van zweverigheid beschuldigd te worden: “We zijn juist op zoek naar concrete handvatten en zijn praktisch bezig met Yoga.”

Maar het was toch wat ik duidelijk probeerde te maken: toon dat wat dicht bij jezelf ligt online, daar komen leuke mensen op af. En sommigen daarvan met geld, we leven gelukkig in een tijd dat geld verdienen in lijn ligt met dat doen wat je graag doet en goed kunt. Zelf kom ik op die manier ook aan klanten, en schrik zelfs klanten af die niet bij me passen. Je associeert ‘marketing’ echter niet snel met de principes achter Yoga, maar als het gaat om ‘inbound’ marketing is die associatie er wel: het vinden en tonen van je authentieke zelf is blijkbaar onderdeel van het hele Yoga-principe: “The yoga mat is where I found my authentic self.” Want Yoga is natuurlijk méér dan een verzameling bewegingen op een mat, zo las ik ergens, de bewegingen volgen uit een levensvisie. En ‘inbound marketing’ past daar heel goed bij, zeker in een sterk concurrerende markt.

Concurreren in een Amsterdamse Yoga-markt

Het was het eerste wat me opviel toen ik werd gevraagd om in te vallen: een Yoga-trainer die andere Yoga-trainers het vak leert? Daarmee creëer je toch je eigen concurrentie? Maar direct besefte ik dat ik ouderwets zat te denken: zoals eerder betoogd heb je in een transparante wereld geen concurrentie als je aanpak dicht bij jezelf ligt, omdat iedereen uniek is. En dat bleek ook tijdens de ‘Yoga-les’, want verschillende cursisten kwamen daar vooral voor de persoon die ik verving: “Annemieke is de reden dat ik hier al jaren kom.” En daarna kwamen nog andere leuke voorbeelden voorbij van de ‘concurrentiekracht van uniek zijn’ van de cursisten zelf. Ook al zagen ze dat zelf dat niet meteen.

“Maar hoe kunnen we in zo’n volle Amsterdamse markt nou concurreren? Er zijn al zoveel Yoga-scholen.” Heel simpel: zoek de versie van Yoga die het dichtst bij jezelf ligt. We gingen het rijtje af: “Ik vind van Yoga eigenlijk vooral de sportieve versie heel interessant.” Nou mooi, dan wordt dat jouw specialisatie. “Als Poolse valt me op dat andere Poolse vrouwen in Nederland bij mij Yoga willen doen, ze voelen zich zekerder bij mij denk ik.” Heel goed, een groeiende markt lijkt me, ook buiten Amsterdam. En zo bleek elk van de aanwezigen (vrouwen toevallig) wel een unieke passie binnen de Yoga te hebben gevonden die elk van hen ook kan gebruiken om mensen aan te trekken. Maar dan moeten ze deze passie wel profileren, ook online. En dan heb ik het al snel over bloggen.

De beste media voor Yoga-marketing

“Je praat over bloggen, Edwin, maar ik heb helemaal niets met schrijven.” Ik geef toe dat ik veel nadruk op bloggen leg omdat Google dat ook doet (en de meeste koopprocessen beginnen daar), maar andere vormen van content zijn natuurlijk minstens zo belangrijk. Zeker in het geval van Yoga is het gebruik van ‘visuele content’ natuurlijk een hele logische, bijvoorbeeld bij het tonen van bewegingen of posities. Alhoewel iemand in de groep me vertelde dat het bij Youtube vaak fout gaat: “Je wilt niet weten hoeveel ranzige reacties op je Yoga-filmpjes komen.” Maar bij foto-netwerken als Instagram of Pinterest loop je dat risico blijkbaar niet, dus het plaatsen van foto’s van je ‘aanpak’ kan daar goed. En als je je passie of filosofie niet in blogs uit kunt leggen, dan kun je dat misschien wel op een video-boodschap doen. Want de tieners die op dit moment de hele dag ‘vloggers’ op Youtube zitten te kijken, komen over enkele jaren op de Yoga-markt natuurlijk.

Was het toeval dat ik bij die Yoga-school een presentatie gaf? Volgens de leer van de Yoga kun je toeval afdwingen blijkbaar: “Now that I’ve begun a dedicated practice of meditation, the right sorts of things just begin to happen. Your life gets on track by virtue of the fact that you’re constantly aligning yourself with the higher part of yourself through meditation. Events become orchestrated in your favor and a flow begins.”  Het was in elk geval erg leuk om te doen, en op zijn minst boeiend om te beseffen hoe dicht ‘inbound marketing’ tegen de Yoga aan ligt.

“Het was eigenlijk de bedoeling dat we met zijn allen op matjes gingen liggen, maar we hebben toch maar stoelen neergezet omdat je je anders ongemakkelijk zou voelen.” Het presenteren zonder schoenen was inderdaad al een hele ervaring voor een Brabander in Amsterdam, maar op zich hadden die matjes er dan ook nog wel bij gekund. Want uiteindelijk was mijn boodschap nog het meest zweverig: Wees jezelf en toon jezelf online zowel als offline, en mooie dingen komen op je af. Namasté.

6 gedachten over “Yoga en inbound marketing: een logische combinatie”

  1. Mooi verhaal en laat goed zien dat bloggen je ook helpt strategische beslissingen te nemen, of je nu op een matje ligt of achter je bureau zit.

  2. Mooi dat de raakvlakken tussen yoga en inbound marketing worden afgetast. Ik zei dat wel hoor: allebei de disciplines zijn primair naar binnen gericht, maar niet om daar te blijven, vanuit die interne kracht zoeken we de verbinding met de wereld om ons heen. Inbound Marketing als Yoga of the Mind, misschien kunnen we nog meer van yoga leren dan yoga van ons oprechte marketeers. Dat gezegd hebbende ga ik weer aan het werk, maar eerst ga ik wat fitness oefeningen doen, weliswaar geen yoga, maar wel op blote voeten.

  3. Leuk om die raakvlakken op te zoeken. Ik denk dat er op die manier nog meer te vinden zijn. Bijvoorbeeld tussen luisteren naar klanten en het opvoeden van kinderen. Hoe logisch is hun reactie (boos worden, niet reageren ed) als ze van ouders iets krijgen opgelegd. Zowel klanten als kinderen houden er niet van om iets te moeten. Waarbij ik niet zeg dat kinderen niet opgevoed moeten worden. Hierover borrelt al een tijdje een blog in mijn hoofd…. Hopelijk lukt het me om hem binnenkort op papier te zetten!

    1. Je kunt de ‘inbound’ denkwijze ook als levensfilosofie zien inderdaad. Ik wil graag je blog proeflezen als mede-ouder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *