Beleving en evenementen

Voor mijn afstudeerstage bij Inbound Industry heb ik Raymond Manders geïnterviewd. Onderdeel van mijn scriptie is de ‘Masterclass Inbound marketing’ op 18 en 25 juni in Zaltbommel. Hier wil ik een succesvolleRaymond Manders Masterclass van maken! Daarom wilde ik onder andere graag meer weten over het organiseren van evenementen. Hier wist Raymond mij van alles over te vertellen.

Raymond is namelijk communicatieadviseur, marketeer en ontwerper bij EDIA. EDIA is een IT-bedrijf gespecialiseerd in educatietechnologie.

Belangrijk bij een evenement is dat je van tevoren al heel specifiek over onderwerpen gaat bloggen, vertelt Raymond. “Deze onderwerpen ga je vervolgens uitdiepen tijdens je evenement. Je wil daarmee een soort mindset bij je potentiële doelgroep creëren.” Door lang van te voren met deze onderwerpen te beginnen word je al warm gemaakt voor het komende evenement. “Het zit ‘m in de herhaling van bepaalde thema’s. Daarmee maak je je doelgroep ‘rijp’ voor jouw evenement.”

Ik heb één keer eerder een evenement voor school georganiseerd. Ik had te maken met een grote tijdsdruk. Dat bevestigt Raymond. “Het is een hele opgave om een evenement vol te krijgen. Daarom moet je op tijd beginnen met bloggen over specifieke onderwerpen. Zo wordt het evenement bijna een logische afsluiting van de blogthema’s. Dan komt het daar allemaal samen.”

Hoe doe je dat dan? “Door ook goed naar de vorm en de inhoud te kijken. Het moet me aan het denken zetten en gretig maken naar meer … Naar meer kennis. Benoem het nut van je blog.“ Wat Raymond daarbij ook belangrijk vindt, is dat je duidelijk maakt waarom het ‘value for money’ is. “Er zit altijd een commercieel aspect aan.”

Een ander ding wat heel goed werkt volgens Raymond is een nieuwsbrief. “Dat is een uitstekende manier om je volgers mee te informeren. Ik kan als geïnteresseerde er bovendien voor kiezen om mij op een nieuwsbrief te abonneren”. Wat werkt nog meer? “Een dedicated website voor je evenement maar ook de inzet van Facebook en Twitter. En LinkedIn natuurlijk! Ik vergeet het bijna, omdat het zo standaard is.. Hét netwerk kanaal bij uitstek!”

Er bestaan natuurlijk geen garanties voor succes. Je kunt alles goed doen en toch te weinig mensen weten aan te spreken. Steek niet teveel energie in waarom het niet werkt. Soms is de timing domweg niet goed. Soms krijg je domweg je vinger er niet achter”.

De gouden tip van Raymond: “Creëer een geweldige ervaring! Als je evenement inhoudelijk heel goed is, maar de aankleding tja; ‘lullig’ is… zal ik mij waarschijnlijk toch niet snel voor een volgend evenement opgeven. Een goed evenement moet prikkelen. Ook in de beleving.”

 

Meer lezen over het interview met Raymond Manders over het succes van Inbound marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *