Voor wie Emerce Digital Marketing Live gemist heeft….

emerce_banner

De monumentale Beurs van Berlage was op woensdag 3 juni de sfeervolle entourage van de vierde editie van Emerce Digital Marketing Live. Het gebouw is zo mooi en sfeervol dat het voor aangename afleiding zorgt bij een incidenteel minder boeiende voordracht. Dat heeft wel een prijs want de logistieke mogelijkheden op de 1e etage zijn beperkt. Hierdoor moest ik de tweede ronde missen, gewoon omdat het mij in 10 minuten niet lukte van de ene naar de andere zaal te komen. Opvallend is dat we anno 2015 op een congres over digitale marketing nog in een rij moeten staan om fysieke consumptiemunten te kopen. Een mooie uitdaging voor EventBrite en andere event apps: ontwikkel een digitale portemonnee om je consumpties mee te betalen, zodat we volgend jaar niet meer in de rij hoeven te staan.

Tip voor de organisatoren: classificeer de sessies

Het aanbod aan sprekers was zo overweldigend, dat het nog een behoorlijke puzzel was om mijn persoonlijke programma samen te stellen. Dat is me aardig gelukt en toch zat ik af en toe bij een spreker die me echt geen nieuws te vertellen had. Zou een classificatie niet handig zijn? Voor beginners, ingewijden of specialisten. Dat voorkomt teleurstellingen. Zoals bij Jeroen Staehle van EPiServer, die over de kracht van Agile Marketing sprak. Hij begon met een aardig inzicht: let op als je op een congres een best practice hoort. Het succes is waarschijnlijk al anderhalf jaar oud, dus wat toen werkte, werkt vandaag mogelijk niet meer. Daarna volgden voor de hand liggende principes van agile marketing: pas voortdurend trial & error toe, pas je concept voortdurend aan op basis van meetresultaten, doe de belangrijkste aanpassing eerst en werk met een multidisciplinair team. Dezelfde ervaring had ik bij Hans Molenaar over Digital Marketing in B2B: geen slecht verhaal, maar ook geen verrassingen.

 SEO begint bij techniek, maar content en links maken het onderscheid

Wouter Veenboer van Beeckestein en NetProfiler legde uit hoe je bij zoekmachineoptimalisatie de klantreis goed als uitgangspunt kunt nemen. Hoe verder in de klantreis, hoe specifieker de zoekopdrachten zijn en hoe dieper in de website men terecht komt. Wil je optimaliseren, begin dan met het laaghangende fruit: bij bezoekers die al tegen een aankoop aanzitten.

Bij SEO draait het nog steeds om drie aspecten, waarbij techniek de hygiënefactor is. Je hebt het nodig, maar je onderscheidt je er niet mee. Relevante content in combinatie met sterke (inkomende) links zorgen voor een hoge ranking. Rijke content wordt door Google goed gewaardeerd en gek genoeg staat ‘rijk’ dan deels voor de lengte van het bericht. Pagina’s met 900 woorden of meer doen het beduidend beter dan die met 500 woorden (zie onderstaande slide). Gek als je bedenkt dat meer dan 50% van de zoekopdrachten op een mobiel apparaat plaatsvinden.

slide_wouterveenboer_presentatie

 

 Segmenteer je websitebezoekers naar fase in de klantreis

Het belangrijkste inzicht dat ik van de voordracht van Jorne Struiksma en Lize Braspenning van @Netprofiler overhield, was: zet Google analytics in om je websitebezoekers te segmenteren naar fase in de klantreis. Bezoekers vertonen immers ander websitegedrag als ze in de awarenessfase zitten, dan wanneer ze al bijna aan een koop toe zijn of al bij je gekocht hebben. Vervolgens kun je veel gerichter retargeting toepassen: iemand die op het punt staat een koelkast te kopen, moet je niet na een maand nog lastigvallen met koelkastadvertenties. Maar een loyale klant kun je wel na langere tijd verrrassen met nieuwe content.

 Mobile-first strategy

Ronald Velten van IBM hield ons een spiegel voor: als je weet dat het merendeeel van het internetverkeer via mobiele apparatuur verloopt, waarom hebben dan nog maar zo weinig bedrijven een “mobile first” strategie. Ronald voorspelt dat in de komende tijd veel branches met disruptieve veranderingen te maken krijgen vanwege de “Uberfication of everything”. Een goed dashboard is belangrijk, maar daar begint het pas. Een dashboard maakt gebruik van gestructureerde interne data. Maar je kunt je echt onderscheiden als je van ongestructureerde en externe data optimaal gebruik kunt maken. Zo kan een supermarkt in de Verenigde Staten op basis van data analyse nu voorspellen wanneer vrouwen zwanger worden en zo als eerste met relevante aanbiedingen komen. Met het R&D project Watson laat IBM zien hoe ver je kunt komen met data analyse. Een leuke tool om zelf te proberen is Watson Personality Insights, waarmee je aan de hand van een stuk tekst inzicht krijgt in iemands persoonlijkheid. Dat moet vooralsnog wel een Engelstalige tekst zijn.

Relevante content gaat lang mee

Het beste gevoel houd ik over aan de speeches van twee buitenlanders: Matthew Grant en Steven van Belleghem en dat lag beslist ook aan de kwaliteit van presenteren. Matthew Grant is Director of Content Strategy van de Amerikaanse marketing detacheringsfirma Aquent. Hij laat in zijn verhaal zien dat de principes van inbound marketing werken. De meeste leads worden gegenereerd uit content die ouder is dan een maand. Dat is zo bij Hubspot en via een tweet laat Shimon Ben Ayoun van SpotOnVision weten dat dat bij hen ook zo is. De levensduur van een blog is dus veel langer dan je denkt, via zoekwoorden kan het altijd weer gevonden worden. Zelf heeft Grant goede ervaringen om met behulp van Sponsored LinkedIn posts de organische groei van de fanbase een enorme boost te geven.

Emotie is niet te automatiseren

Steven van Belleghem op Digital Marketing Live

Steven van Belleghem was voor mij het dessert van een bij vlagen inspirerende dag. De kern van zijn humoristische en boeiende betoog was dat technologie veel kan betekenen in het verbeteren van de customer experience, maar dat de menselijke interactie iets brengt dat computers nooit zullen geven: emotie. Mensen zijn creatief, tonen passie en zijn empathisch. “Ooit een computer gepassioneerd aan het werk gezien?” Computers zullen uiteindelijk geprogrammeerde vriendelijkheid kunnen bieden en dat is altijd beter dan oprechte botheid. Maar de emotie van het menselijk contact is niet te automatiseren. “En dat is waarom jullie hier naar mij komen luisteren, terwijl alles wat ik vertel gewoon op internet te vinden is”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *