Inbound Marketing: “Eindelijk weten onze collega’s wat we doen”

Summa

“Intern laten we de successen zien die we behalen met onze inbound marketing: onderzoekjes, statistieken, vertellen wat we aan het doen zijn en wat er achter zit.” Hannie Derks is interim Marketingadviseur bij het Summa College in Eindhoven, waar ze al een jaar actief zijn met de switch naar Inbound Marketing. En dat is ook goed voor de ‘internal branding’ blijkbaar: “We laten als marketingafdeling méér zien wat we doen, en dat is goed voor het interne imago. Vooral ook omdat we collega’s faciliteren door workshops aan te bieden waarmee ze zich beter kunnen presenteren. We hebben nu ook een duidelijker lijn en beleid, op basis van klantreizen bijvoorbeeld.” En dat was nodig blijkbaar.

Inbound Marketing op basis van marktonderzoek

“Summa was oorspronkelijk een erg zendende organisatie, met de focus vanuit school.” En hoe is dat veranderd? “Vorig jaar zijn we begonnen met meer ‘beleving’ rond onze studies te creëren, zoals filmpjes waarin studenten aan het woord zijn. Of we laten ze zelf filmpjes maken of blogs schrijven. Alles om de organisatie communicatiever te krijgen.”

“We hebben ook onderzoek gedaan naar ons imago, wat studenten verwachten, wat hun mediagedrag is en dat soort dingen. We hebben onderzoek gedaan bij ouders, decanen, noem maar op.” En wat hebben jullie met de resultaten gedaan? “Met de onderzoeksresultaten zijn we de communicatie meer doelgroepgericht aan het inrichten, zoals een platform voor ouders bijvoorbeeld. Op deze ‘ouderstudiewijzer’ komen tips voor ouders waarmee ze hun kinderen kunnen helpen bij het kiezen van de juiste studie.” Maar ook richting studenten moest er beter gecommuniceerd worden natuurlijk.

“We hebben bijvoorbeeld ook een nieuwe site online gezet ‘chicks love technics’. Dat gaat over meiden en techniek, en er staan filmpjes op van meisjes en vrouwen die in de techniek werken of een technische studie doen. We laten zien dat techniek breder is dan saai productiewerk, zoals lipgloss maken. Daar zit dan weer een evenement aan gekoppeld.” Dus het is een tijdelijke site? “De site staat het hele jaar online, maar haakt wel in op actualiteiten zoals de Dutch Technology Week. Het is niet in de Summa-look, maar wel ‘powered bij Summa’. Dat is een beetje de insteek die we hebben: een netwerk bouwen, maar met op de achtergrond wel één content management systeem.”

Social media: mensen meekrijgen

“Je ziet dat jongeren steeds meer op ‘beleving’ zitten, en dus laten we de studenten zelf filmpjes maken met eigen vragen en eigen interpretaties, ook al is dat niet altijd even positief. Het is leuk om te zien hoe studenten die filmpjes maken en editen en zo.” En hoe reageren mensen op die transparantie? “Dat is wel eens lastig, het is voor veel mensen wennen. Maar het valt wel op dat er veel blogs geschreven worden, dus blijkbaar staan ze wel achter deze aanpak.”

“Het belangrijkste is dat we de mensen mee gaan krijgen, maar dat heeft tijd nodig. We hebben een social media club waar de voorlopers in zitten. Van de 1600 medewerkers zijn er 45 die deze manier van denken ook weer over hun scholen verdelen.” En dat werkte? “Ja, ze hebben er bijvoorbeeld mede voor gezorgd dat iedere medewerker nu een smartphone heeft. Sommige docenten zijn daar nog niet aan gewend en die zullen toch mee moeten met deze generatie.” Soms is er blijkbaar nog een kloof.

“Studenten denken heel anders, zo merkten we uit onderzoek. Ik heb groepssessies gezien met scholieren over campagnes en die irriteerden zich aan die stockfoto’s met immer lachende mensen. Alles moet snel. Filmpjes van een paar minuten of meer worden niet meer bekeken. Woorden die wij nog ordinair vinden, gebruiken zij dagelijks. De kloof met de doelgroep is soms vrij groot.” Inleven in de doelgroep blijkt niet altijd even gemakkelijk.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *