Bent u op de hoogte van de juridische consequenties van uw activiteiten online?

“Rechten en plichten op social media, daarmee kan ik het verschil maken”

loes kesselsVorige week liep ik tijdens een masterclass inbound marketing Loes Kessels tegen het lijf. Een jonge, enthousiaste vrouw werkzaam bij een bureau voor intellectueel eigendom (AOMB). In eerste instantie kon ik het persoon ‘Loes’ niet helemaal plaatsen bij een dergelijk, in mijn ogen saai (sorry Loes), bedrijf, maar haar drijfveren werden mij snel duidelijk toen wij verder aan de praat raakten. Ze vertelde mij, dat ze het verschil kon maken door kennis te delen over intellectueel eigendomsrecht in combinatie met online communicatie. Want wees eerlijk ……… u plakt toch ook wel eens een afbeelding of filmpje bij uw post of tweet? Maar kan dat zomaar?

Deze blog is het huiswerk van Anoushka Roelofzen voor de Masterclass Inbound Marketing

Sociale Netwerken

Vandaag de dag wordt enorm veel gebruik gemaakt van sociale netwerk sites zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en tientallen andere soortgelijke sites. Facebook heeft bijvoorbeeld al meer dan 1 miljard geregistreerde gebruikers. Sociale netwerken groeien, worden vervangen door andere sociale netwerken, het netwerk breidt zich enorm uit; wie volgt nu niet zijn vrienden, concurrenten etc. via online media?
Meer dan ooit bent u op de hoogte van alles wat er om u heen gebeurt.

 

Doel van sociale netwerken

De sociale netwerken hebben tot doel de gebruiker in staat te stellen om zoveel mogelijk informatie te delen met andere gebruikers, met zowel vrienden als zakelijke contacten. Bij informatie kun je eigen denken aan van alles; van opvattingen, belevenissen, gedachten tot filmpjes, afbeeldingen of muziek. Gebruikers van social media lijken het idee te hebben dat zoveel mogelijk informatie met elkaar gedeeld moet worden. Maar zijn zij zich bewust van de juridische consequenties die deelname aan deze informatiestromen kan hebben? Waarschijnlijk niet of niet voldoende!

Rechten en plichten

Ook binnen social media is sprake van rechten en plichten, alleen is nog niet iedereen daarvan doordrongen. Zelfs binnen communicatie-opleidingen heeft het nog niet de plek die het verdient. Loes: “Social media in combinatie met intellectueel eigendom is tijdens mijn opleiding nauwelijks aan bod geweest”. Tijdens studies wordt uiteraard de wetgeving behandeld, denk hierbij aan auteursrecht, citaatrecht, portretrecht etc., maar de combinatie met social media krijgt te weinig aandacht, ondanks het feit dat online communicatie de overhand lijkt te hebben.

 

Het verschil

Loes: “intellectueel eigendomsrecht en marketing en communicatie liggen heel erg dicht bij elkaar. Ik zou de focus willen leggen op gebruik, wat mag wel en wat mag niet. Uiteraard met uitleg over de positieve, maar ook de negatieve gevolgen die gebruik van afbeeldingen, citaten, filmpjes etc. online kunnen hebben. Dit is aan de hand van de vele beschikbare voorbeelden heel goed uit te leggen”.

Voor Loes lijkt er een grote kans te liggen om online haar kennis te delen en de sociale medemens te beschermen. Wij zijn er klaar voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *