Kennisleiderschap door opmerkelijk enthousiasme

marije basstein“Nothing great was ever achieved without enthusiasm.” Dit was de belangrijke les van Marieke Heesakkers, marketing manager Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren, tijdens de Masterclass Inbound Marketing. Deze masterclass vol case beschrijvingen, theorie en discussies laat je kennis maken met de praktijk van Inbound Marketing. Marieke is een van de gastsprekers en deelde haar ervaringen en welke rol enthousiasme daarin heeft gepeeld. Ik herkende het enthousiasme direct in mijn medecursist Marije Basstein. In het kader van de workshop bloggen, onderdeel van de masterclass, vertelde Marije me haar verhaal over kennisleiderschap.

Dit is huiswerk van Marlie Willems voor de Masterclass Inbound Marketing 

Opmerkelijkheid als kennisleiderschap

Inbound Marketing leert ons dat kennisleiderschap, beter bekend als Thought Leadership, het hebben van een expertise is die door de markt wordt herkend en erkend. Kennisleiderschap helpt je als organisatie om een breinpositie (voorkeurspositie)  bij je klant te veroveren. Dit geeft vertrouwen, met als resultaat dat klanten eerder bij je kopen of je dienst afnemen. Een ideale situatie die iedere ondernemer nastreeft. Zo ook Marije Basstein, mede-eigenaar van reclamebureau Teamenzo. Al jaren is Teamenzo succesvol in traditionele reclame en packaging design en later is daar online video bijgekomen. Marije wil door de markt graag herkend en erkend worden op het gebied van opmerkelijkheid; “Mijn stokpaardje is het helpen van ondernemers om opmerkelijk te zijn.” Door ondernemers te ondersteunen en  te inspireren in hun zoektocht naar onderscheidend vermogen en dit vervolgens uit te werken in creatieve ideeën, deelt Marije haar expertise. Met bezieling vertelt Marije wat opmerkelijk zijn voor haar is: “Als ondernemer ook dingen doen die de klant niet van je verwacht. Iedere ondernemer roept dat hij passie heeft, betrouwbaar is, afspraken nakomt etc. Tegenwoordig is dit echter iets waar de klant als vanzelfsprekend vanuit gaat, als ondernemer val je er niet meer mee op. En wat moet je dan doen? Nog harder roepen dat je gepassioneerd bent? Nee! Doe iets opmerkelijks en kom op die manier onder de aandacht bij je klant.” Marije besluit: “Mijn kennisleiderschap is opmerkelijk ondernemen.”

 

Kennisleiderschap; een streven

In de huidige, online  wereld is er een oneindige hoeveelheid aan informatie beschikbaar. Dit werkt vaak verwarrend voor de consument die op zoek is naar duidelijkheid en overzichtelijkheid. Want informatie is niet hetzelfde als kennis. Als kennisleider help je de consument om alle informatie begrijpelijk te maken en daag je ze uit met nieuwe inzichten. Met als doel om beweging in gang te zetten. Door jouw kennis en ervaring te delen met de consument wordt je als de autoriteit gezien op jouw expertisegebied. Dat is de kracht van kennisleiderschap. Bied een vernieuwende blik op relevante thema’s en draag dit concreet uit in alles wat je biedt, doet en bewijst en verover zo de voorkeurspositie in het brein van je klant. In de praktijk is de mate waarin je vernieuwende antwoorden geeft op de grootste vragen van je doelgroep doorslaggevend voor het succes van je kennisleiderschap. Om als duurzame autoriteit te boek te staan moet je vertrouwen en (h)erkenning opbouwen en zorgen voor de juiste spreiding en bereik. Maar bovenal is het belangrijk om in je achterhoofd te houden: kennisleiderschap kun je niet claimen, je kunt er slechts naar streven. En het voorbeeld van Marieke leert ons dat je met enthousiasme een heel eind komt.

 

Opmerkelijk ondernemen

Terugkomend op het verhaal van Marije: hoe gaat haar enthousiasme haar helpen om haar rol als kennisleider in creatieve oplossingen voor opmerkelijk ondernemen in te vullen? “Samen met de ondernemers ga ik op zoek naar hetgeen wat hen bijzonder maakt en help ze om keuzes te maken. Ik denk namelijk dat je opmerkelijk bent als je een keuze maakt.” Concreet zet Marije haar enthousiasme in door te bloggen over opmerkelijk ondernemen, inspiratiesessies te organiseren en door als klankbord te fungeren voor ondernemers. Door op een enthousiaste manier ondernemers inzicht te geven en ze te helpen om lef te tonen, biedt Marije haar klanten een vernieuwende blik en wordt ze als kennisleider op het gebied van opmerkelijk ondernemen gezien.
Ik herken in ieder geval het kennisleiderschap van Marije; haar enthousiasme voor ondernemen is opmerkelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *